Skip to content

The Ethical Brain

2 miesiące ago

642 words

Lata dziewięćdziesiąte, oficjalnie nazwane dekadą mózgu , utorowały drogę do jeszcze intensywniejszego badania implikacji badań mózgu. Ważnym rezultatem jest powstanie neuroetyki, poddziedziny neuronauki i bioetyki, która uwzględnia kwestie etyczne, które mają unikalny lub pierwotny związek z badaniami neuronauki i jej zastosowaniami, a także neurobiologiczną podstawę moralnego i etycznego postępowania. Dzięki nowym osiągnięciom w neuronauce, takim jak neurogenetyka, obrazowanie mózgu i neurofarmakologia, pojawiły się niezliczone kwestie etyczne. Na przykład, potencjalna terapia progresywnej utraty pamięci, jak w chorobie Alzheimera, może być również skuteczna w poprawie pamięci u normalnych osób, wymagając innej analizy ryzyka i korzyści i skłaniającej do zadawania pytań na temat alokacji ograniczonych zasobów. Możliwość monitorowania aktywności mózgu podkreśla nieokreślony związek między aktywnością mózgu a aktywnością umysłową, a także kwestiami dotyczącymi prywatności i bezpieczeństwa publicznego. Wyjaśnienie dysfunkcji neurobiologicznych może podważyć powszechnie obowiązujące pojęcie odpowiedzialności moralnej i prawnej. Michael Gazzaniga, który zasiada w Radzie Prezydenta ds. Bioetyki, napisał żywą i ogólnie dostępną książkę, w której omawia wiele gorących tematów neuroetyki z jego punktu widzenia jako uznanego neurologa. Rozpatruje status moralny na początku i końcu życia, możliwości wzmocnienia mózgu oraz związek między funkcją mózgu a wolną wolą i jej implikacjami dla osobistej i prawnej odpowiedzialności. Zastanawia się również nad możliwym wpływem badań neuronaukowych na moralne systemy wierzeń oraz na pojęcie etyki uniwersalnej.
The Ethical Brain odzwierciedla zdroworozsądkowy pogląd na neuronaukę i świat, który niestety może być nieco zbyt łatwy i pozbawiony świadomości wartości zawartych w samej nauce. Chociaż Gazzaniga jest jasny i szczery w odniesieniu do swoich własnych wierzeń, nie jest jasne, gdzie jego system wartości i założenia rządzą wnioskami, które rzekomo czerpie z nauki. Na przykład podchodzi do zagadnień wynikających z klonowania i badań nad komórkami macierzystymi oraz problemów związanych z oceną świadomości, śmiercią mózgu i pogorszeniem funkcji umysłowych w wyniku starzenia się wyłącznie w kategoriach aktywności umysłowej. Jednak status moralny nie jest powszechnie akceptowany jako zależny od aktywności umysłowej. Gazzaniga zawiera wyraźną prezentację najnowszych osiągnięć neuronauki w jego rzeczowej i czasami lekceważącej dyskusji na temat etycznych implikacji badań.
Mocnymi stronami książki są klejnoty dotyczące badań neuronaukowych i badań w ogóle, które często pozostają nieuznane i nierozpoznane w pośpiechu, aby zastosować odkrycia naukowe do licznych problemów społecznych. Na przykład Gazzaniga wskazuje, że wszystkie leki mają często niepożądane skutki uboczne, że korelacja nie jest przyczyną, oraz że zwiększenie sprawności sensorycznej lub prędkości porusza kwestie etyczne, które różnią się znacznie od tych związanych z modyfikacją wyższych funkcji mózgu takie jak inteligencja i pamięć. Szczególnie cenne są punkty, które podnosi Gazzaniga, które są dobrze rozwinięte i mają na celu rozważenie konsekwencji neuronauki dla systemu sądownictwa karnego Słusznie podkreśla on omylność ludzkiej pamięci i jej niewłaściwe wykorzystanie na świadectwie naocznego świadka, a także podkreśla złożoność wyższych funkcji mózgu i, z powodu tej złożoności, możliwość niewłaściwego stosowania miar aktywności mózgu do wykrywania przestępców lub terrorystów.
The Ethical Brain jest zarówno ekscytujący, jak i nieco rozczarowujący. Jest to rzadki wstęp do bogatych i coraz ważniejszych dziedzin neuronauki i neuroetyki, które zasługują na uważną, przemyślaną i dokładną analizę.
Stephanie J. Bird, Ph.D.
Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA 02138
[email protected] edu
[hasła pokrewne: lekarz internista kto to, moringa liście mielone, fala uderzeniowa zabieg ]
[hasła pokrewne: witamina c lewoskrętna forum, cedrob ciechanów, gruby benek nidzica ]

0 thoughts on “The Ethical Brain”